Dobór roweru gravel
Rowery gravel
Każdy kilometr przebyty na gravelu to coś wyjątkowego, niezależnie, czy to przejażdżka za miasto czy prawdziwa wyprawa rowerowa. Niezależnie, czy szukasz roweru, którym pojedziesz do pracy a w weekend na dłuższą trasę pobliskimi bezdrożami, czy regularnie trenujesz i szukasz tego naj, mamy co trzeba: rowery, wiedzę i umiejętności, by zaproponować Ci najlepsze rozwiązania. Także w doborze tras, akcesoriów i osprzętu do Twojego roweru.
Ruszając gravelem zaczynasz przygodę, niezależnie, czy to szybki kurs do pracy, czy epicka wyprawa z przyjaciółmi. Niezależnie, czy szukasz rogatego przyjaciela by odpoczywać wśród przyrody czy szlifować formę, mamy wszystko do jazdy gravelem.
Rodzaje rowerów gravel
Celowo rozdzieliliśmy rowery gravel od rowerów szosowych. Można je oczywiście uznać, za rodzaj szosówek, jednak ten typ roweru wyrósł do osobnej, obszernej klasy. Linie podziału wewnątrz niej są dość płynne, wiele modeli łączy cechy ze względu ciągle pojawiające się innowacje.
Proponujemy następujący podział rowerów gravel
- Sportowe, lekkie rowery o wyścigowej geometrii, różnej od szosowych wyścigówek. Przeznaczone na mieszane trasy, w których asfalt ma przeważający udział. Zazwyczaj budowane na karbonowych ramach, w najwyższych specyfikacjach osprzętu. Podobne do szosowych wyścigówek, charakteryzuje je niskie położenie kokpitu (niska główka ramy, mostek w pozycji neutralnej lub obniżonej), lekka rama, umiarkowanej szerokości opony, zwykle między 32 a 40mm.
- Klasyczne gravele ogólnego przeznaczenia, zazwyczaj modele klasy średniej i ekonomicznej. Zbudowane na aluminiowych ramach z karbonowym widelcem przednim. Przystosowane do opon o szerokości do 40mm. Umożliwiają zarówno szybką jazdę w umiarkowanie trudnym terenie, jak i turystyczne wyprawy, często wykorzystywane jako rowery do codziennej jazdy.
- Terrain, adventure. Najbardziej terenowe, często wyposażone w amortyzator, system elastycznego zawieszenia tylnego, dropper. Posiadają najszersze obręcze i opony, sięgające do 2". Występują także na kole 650b. Nadają się do jazdy w terenie, w górach, na singletracki.
- Turystyczne, wyprawowe, cechujące się wygodniejszą geometrią, ogumieniem zapewniającym komfort i przyczepność, wieloma opcjami montażu akcesoriów.
Czy warto kupować gravela?
Warto. Wprawdzie na starym góralu czy przełaju przejedziesz wszystkie "gravelowe" trasy, jednak dzięki geometrii, prześwitowi na opony, elastyczności ramy i specyficznym komponentom, takim jak poszerzona kierownica typu baranek, sztyce i napęd, jazda po szutrze będzie wygodniejsza i wydajniejsza. Jedną z fajnych rzeczy w większości rowerów szutrowych jest to, że są one bardzo wszechstronne i mogą z łatwością służyć jako rower szosowy, a także radzić sobie z lekką jazdą po singletrackach.
Rama: karbon czy aluminium?
Na rynku znaleźć można różne rodzaje ram. Czym, oprócz ceny się różnią?
Większość ram rowerów szutrowych jest produkowana z włókna węglowego lub aluminium. Oba materiały bardzo dobrze sprawdzają się przy tworzeniu ram rowerowych, ale mają pewne wyraźne różnice. Aluminium jest stosunkowo lekkim materiałem, który jest niedrogi w produkcj. Ramy aluminiowe są prawie zawsze tańsze niż ramy z włókna węglowego, choć zazwyczaj są nieco cięższe. Ramy aluminiowe są jednorodne, tzn. każda część ma taką samą sztywność. Dopiero ramy wykorzystujące połączenia z innymi materiałami oraz system zawieszenia pomogły stworzyć bardziej elastyczne i komfortowe ramy.
Włókno węglowe jest bardzo lekkim materiałem o wysokim stosunku wytrzymałości do masy. Włókno węglowe jest znacznie droższe, podobnie jak koszt form, a bardziej skomplikowany proces produkcyjny sprawia, że ramy i komponenty z włókna węglowego są droższe dla konsumenta. Jest nie tylko lekki i sztywny, ale włóknem węglowym można manipulować w procesie produkcyjnym z różnymi układami, aby uzyskać wyraźnie różne właściwości jezdne, ale za "bardziej wyszukany" materiał zapłacisz wyższą cenę.
Stalowe ramy stanowią obecnie margines rynku. Znaleźć je można w tanich modelach turystycznych, choć zdarzają się lekkie ramy z wysokiej jakości stali, które mogą stanowić ciekawą alternatywę dla karbonu, niestety w podobnej cenie.
Waga ramy
Obecnie wysokiej klasy lekkie rowery są budowane z karbonu. Oczywiście, zdarzają się producenci oferujący lekkie rowery ze stali czy alumninium ale trend rynkowy jest taki, że coraz trudniej je znaleźć.
Wytrzymałość ramy
Mitem jest twierdzenie, że ramy karbonowe są mniej wytrzymałe od wykonanych ze stopów. Wręcz przeciwnie, jeśli chodzi o pracę w zaplanowanych warunkach to najwytrzymalszy obecnie materiał do produkcji ram. Gorzej jest z oddziaływaniem na ramę niezgodnie z założeniami, np. podczas przewożenia - nadmierne zgniecenie rury karbonowej może się skończyć jej uszkodzeniem. Jeśli chodzi o efekty upapdków i uderzeń - lekka rama aluminowa może być podobnie lub bardziej podatna na uszkodzenie, jednak naprawianie karbonu to kontrowersyjny temat. Trudno wyobrazić sobie, że założona przez producenta sztywność czy elastycznaość ramy w danym przekroju zostanie zachowana po jej naprawieniu. To trochę jak ze zrastającymi się kośćmi.
Koła
W najdroższych gravelach typu allroad / racing bardzo często znaleźć można karbonowe koła. Podobnie jak w rowerach szosowych chodzi tu o wagę, sztywność i aerodynamikę. Takie rowery wyposażane są w opony o szerokości od 32 do 45mm, zwykle z niewielikim bieżnikiem lub semislick.
W pozostałych rodzajach rowerów gravel znajdziemy aluminiowe koła. W zależności od przeznaczenia, obręcze będą miały szerokość 19mm lub większą, odpowiednio do szerokości używanych w rowerze opon.
Ogumienie
Jedną z charakterystycznych cech roweru szutrowego są opony. W przeciwieństwie do roweru szosowego, w którym potrzebujesz gładkiej i wąskiej opony, aby zmniejszyć opory toczenia na utwardzonych nawierzchniach, rowerzyści gravelowi zwykle wybierają opony o większej szerokości a także bieżnik, który zwiększa przyczepność na nierównych powierzchniach. Wiele opon jest dostępnych w szerokiej gamie rozmiarów i wzorów bieżnika, aby dopasować się do różnych warunków, terenu i preferencji. Rowerzyści, którzy często korzystają z gładszych nawierzchni szutrowych, wybierają szybkie opony o niskim bieżniku, podczas gdy ci, którzy jeżdżą po trudniejszych drogach lub singletrackach, mogą zdecydować się na bardziej agresywne wzory bieżnika, aby uzyskać lepszą przyczepność w zakrętach, przy hamowaniu i na podjazdach.
Jaka szerokość opon?
Z kołami, całkiem dosłownie, połączone są opony. Można je łatwo (i stosunkowo tanio) wymienić, ale warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do rozmiaru opony, ponieważ maksymalny dostępny rozmiar opon będzie podyktowany prześwitem ramy. Innymi słowy, dobrze jest wiedzieć, z jakimi oponami mógł jeździć Twój rower. Podany prześwit na opony będzie dyktował maksymalną szerokość opony.
Opony do rowerów szutrowych mogą mieć szerokość od 32 mm do 50 mm (1,25 cala do 2 cali) dla kół 700c lub do 54 mm (2,1 cala) dla kół 650b.
Napęd
Jedną z kluczowych decyzji, które podejmiesz przy zakupie roweru gravel, jest to, czy chcesz mieć mechanizm korbowy 1x ("jeden-na") czy 2x ("dwa-na").
Mechanizmy korbowe z pojedynczą tarczą, lepiej znane jako 1x, mają tylko jedną tarczę z przodu i są sparowane z kasetami 10, 11 i 12-rzędowymi, które mają szerszy zakres przełożeń. Ta konfiguracja po raz pierwszy stała się popularna w rowerach górskich, ponieważ była prosta, eliminowała możliwość cross-chainingu (złej kombinacji przedniego i tylnego przełożenia) i ułatwiała szybkie dokonywanie znaczących zmian przełożeń w bardzo zmiennym terenie. Zębatki korby pracują tu w systemie narrow-wide, co zabezpiecza przed spadaniem łańcucha na wyboistych nawierzchniach. Ale ponieważ całkowita liczba biegów w 1x może wynosić od 10 do 12 biegów, utrudnia to utrzymanie optymalnej kadencji podczas jazdy na długich, płaskich odcinkach szosowych. Brak przedniej przerzutki pomaga również zmniejszyć hałas układu napędowego w trudnym terenie.
Zwykle zakres przełożeń dla napędów 1x i 2x jest taki sam jeśli chodzi o podjazdy. Na zjazdach 2x oferuje wyższe, twardsze przełożenia.
Mechanizm korbowy 2x ma dwie tarcze z przodu, w połączeniu z kasetą 8-12-biegową z tyłu, co daje łącznie 16 do 24 kombinacji biegów. W przeszłości rowery gravel miały korby od rowerów szosowych, obecnie gravele korzystają z własnych rozwiązań z mniejszymi zębatkami korb niż w rowerach szosowych, co daje łatwość jazdy na terenowych podjazdach.
Konfiguracje z układem napędowym 2x są nadal stosunkowo popularne wśród niektórych rowerzystów, ponieważ mają więcej kombinacji przełożeń, podobny do tego, który można znaleźć w większości rowerów szosowych. Rowerzyści, którzy regularnie jeżdżą na rowerze szutrowym po szosie lub ci, którzy mieszkają na nizinach, mogą cieszyć się posiadaniem większej liczby przełożeń.
Długość ramienia korby to kolejna kwestia, ponieważ rowerzyści o różnym wzroście mają różne potrzeby, a rowery szutrowe mają stosunkowo niskie suporty. Niektórzy producenci oferują swoje rowery z ramionami o różnej długości w zależności od rozmiaru ramy, przy czym mniejsze ramy otrzymują krótsze ramiona.
Jakiej marki osprzęt wybrać?
Trzej główni producenci osprzętu szosowego to Shimano, SRAM i Campagnolo. Ten ostatni wybierany jest najrzedziej, stanowiąc obecnie, wg. niektórych badań zaledwie 5% rynku nowych rowerów. Warto uwzględnić też ławtość dostępu do części serwisowych i zużywających się komponentów napędu, zwłaszcza produkowanych przy inne marki, np. FSA czy Rotor.
Czy kobieta powinna szukać damskiej ramy?
Większość producentów zrezygnowała z tworzenia ram dedykowanych jedynie kobietom. Powodów może być wiele, jednak najważeniejszy to to, że w sporcie wyczynowym Panie mają takie same wymagania jak mężczyźni, również jeśli chodzi o gęometrię ramy. Oczywiście, kluczowym jest odpowiedni dobór rozmiaru ramy, szerokości kierownicy.
Bikefitting, czyli dokładne określenie potrzeb i geometrii
System IdMatch firmy Selle Italia daje nam, dzięki dynamicznej analizie w czasie rzeczywistym, możliwość określenia Twoich potrzeb i wyboru roweru spośród dostępnych na rynku marek. Wszystko to, zanim wydasz na rower choćby złotówkę, nie wspominając o wydatkach na dopaswanie roweru!
Korzystając z dopasowania roweru uzyskujesz możliwość ustawienia jego parametrów w optmalny, ograniczający kontuzje i niewygodę sposó. Dopasowany rower zapewnia najlepsze wykorzystanie Twoich możliwości motorycznych. Fitting obejmuje zarówno ustawienia siodła, kokpitu, jak i optymalne ustawienie bloków czy długość ramion korby.
Jakie siodło, czy dla Pań siodło damskie?
Choć ostatnie badania wykazały, wbrew panującej opinii, że płeć nie wpływa na rozstaw kości kulszowych, to z wielu względów warto uważnie przyglądać się tej części roweru.
Wiodący producenci uporządkowali kwestię długości i szerokości siodeł oraz otworów w nich. Jednak kupując rower nie będziemy mieli możliwości wybierania siodła. Taką zmianę będziemy musieli wykonać na własny koszt, najlepiej już po wykoanniu profesjonalnego fittingu.
Ok, co dalej?
Pozostaje już tylko najfajniesz część, czyli jazda!
Jeśli myślisz o regularnych a także odważniejszych - dalszych przejazdach i wyprawach, dzieleniu się doznaniami i wiedzą, polecamy poszukać w Twojej okolicy ustawek kolarskich, ofert zorganizowanych wyjazdów, które zapewniają nie tylko dojazd i powrót na i z trasy, komfort i oszczędność przy poszukiwaniu noclegów czy aprowizacji ale i obecność wykwalifikowanego mechanika, pomoc w razie kłopotów.
Post comments
Only authorized members can read comments