Dobór roweru szosowego

Dobór roweru szosowego

Rowery szosowe

Rowery szosowe (dla uproszczenia wyłączymy z tej grupy rowery gravel, gdyż ich liczna reprezentacja mogła by nam namieszać) to rowery służące do szybkiego przemieszczania, zaopatrzone w wąskie opony, duże koła, geometrię sprzyjającą aerodynamicznej pozycji i kierownicę typu "baranek". Ich konstrukcja jest możliwie lekka, co ma umożliwić szybkie rozpędzanie.

Rodzaje rowerów szosowych

Współczesne kolarstwo wprowadza co i rusz nowe kategorie rowerów. Przyjmijmy jednak dość klasyczny podział, na

  • wyścigowe (race, performance), które są możliwie lekkie, sztywne, oferują niskie położenie kokpitu, opony o szerokości do 28mm. Do tej kategorii należą także rowery z ramami aero (minimalizacja oporów powietrza).
  • endurance, które pozwalają na wygodniejszą jazdę, służąc treningom, turystyce oraz wszędzie tam, gdzie wynik nie jest kluczową sprawą. Wyposażane są zwykle w opony o szerokości od 28 do 32 mm. W przypadku ram karbonowych projektowane są pod kątem tłumienia drgań, często znajdziemy w ich ramach różnego rodzaju absorbery drgań. Charakterystyczną różnicą względem rowerów wyścigowych jest tu wysokość kokpitu, czyli po ludzku wysokość kierownicy względem siodełka. Rowery endurance nadają się zwykle do uprawiania turystyki szosowej, w modelach karbonowych należy jednak zwracać uwagę, czy rower umożliwia montaż akcesoriów mocowanych sztywno do ramy, jeśli jesteśmy do takich przywiązani.
  • triatlonowe, rowery o specjalnej geometrii i często dodatkowym wyposażeniu do uprawiania - a jakże, triatlonu,
  • elektryczne, kategoria trochę na wyrost, bo w niej znajdziemy przede wszystkim rowery o geometrii endurance ale trafiają się już rowery wyścigowe ze wspomaganiem.

Jeśli chodzi o zakup roweru szosowego, proces ten może być zniechęcający nawet dla najbardziej doświadczonych rowerzystów. Podczas gdy nowy rower szosowy jest niewątpliwie ekscytującym zakupem, niekończące się pokłady żargonu i terminologii technicznej mogą szybko sprawić, że rozboli Cię głowa a obfitość różnych rowerów do wyboru może sprawić, że utoniesz przy podejmowaniu decyzji. Cóż, prawie wszyscy tego zaznaliśmy.

Rama: karbon, aluminium?

Na rynku znaleźć można różne rodzaje ram. Czym, oprócz ceny się różnią?

Oczywiście, najwięcej zależy od ceny. Nie znajdziemy budżetowego roweru z karbonową ramą, chyba, że nasze pojęcie budżetu przewyższa znacznie to, na co może pozwolić sobie większość śmiertelników.

Rama aluminiowa będzie zawsze dobrym rozwiązaniem, gdy zupełnie brak nam doświadczenia w jeździe na zupełnie nowym dla nas typie roweru. Jeśli dotąd nie masz doświadczeń z rowerem szosowym i nie jesteś przy tym mistrzem amatorów XC, rozważ taką opcję.

Karbonowa rama to rozwiązanie przeznaczone dla profesjonalistów, ambitnych amatorów i osób przejeżdżających na rowerze spore dystanse. Oczywiście trzeba patrzeć tutaj także przez pryzmat sposobu używania roweru, np. jeśli będziemy go przypinać przed pracą lub regularie przewozić w mało bezpieczny dla roweru sposób, okazać się może, że aluminium będzie lepszym wyborem.

Jakie są zalety karbonu? Przede wszystkim nie jest jednorodnym materiałem, jak to ma miejsce w przypadku metali. Co to znaczy?Ramy karbonowe są projektowane, by osiągnąć pożądaną sztywność lub elastyczność w założonych częściach. Zazwyczaj mają możliwie dobrze przenosić siłę naszych nóg na napęd i dobrze tłumić drgania przenoszone z kół. Producenci prześcigają się w tworzeniu ram karbonowych zoptymalizowanych pod dany typ roweru szosowego. Reasumując między szosą endurance a high-endową wyścigówką wystąpią bardzo duże różnice, które, zwłaszcza na długich dystansach możemy dotkliwie odczuć.

Stalowe ramy stanowią obecnie margines rynku. Znaleźć je można w tanich modelach turystycznych (zwykle raczje gravelach niż szosach oraz drogich modelach dla koneserów - tutaj zwyle rama zbudowana jest z rur renomowanego producenta, gwarantującego jakość i lekkość.

Waga ramy

Przyjęło się uważać, że karbonowy rower jest lżejszy od aluminiowego. Zwykle tak jest, ale bądźmy uważni, tanie rowery karbonowe nie muszą wcale być lżejsze od aluminiowych, czy nawet, zwykle od nich droższych rarytasów, jakimi są drogie rowery ze stalowymi ramami.

Wytrzymałość ramy

Mitem jest twierdzenie, że ramy karbonowe są mniej wytrzymałe od wykonanych ze stopów. Wręcz przeciwnie, jeśli chodzi o pracę w zaplanowanych warunkach to najwytrzymalszy obecnie materiał do produkcji ram. Gorzej jest z oddziaływaniem na ramę niezgodnie z założeniami, np. podczas przewożenia - nadmierne zgniecenie rury karbonowej może się skończyć jej uszkodzeniem. Jeśli chodzi o efekty upapdków i uderzeń - lekka rama aluminowa może być podobnie lub bardziej podatna na uszkodzenie, jednak naprawianie karbonu to kontrowersyjny temat. Trudno wyobrazić sobie, że założona przez producenta sztywność czy elastycznaość ramy w danym przekroju zostanie zachowana po jej naprawieniu. To trochę jak ze zrastającymi się kośćmi.

Koła: karbon, aluminium?

Stop czy włókno węglowe? O ile świadomie nie kupujesz tylko ramy, każdy rower szosowy, który kupisz, będzie wyposażony w koła, więc niekoniecznie będziesz miał wolny wybór, które koła kupić (chyba że oczywiście budujesz rower na zamówienie), ale biorąc pod uwagę, że koła będą ważną częścią kupowanego roweru, ważne jest, aby być świadomym tego, co jest dostępne. Podobnie jak ramy, koła są dostępne w wersji aluminiowej lub karbonowej, a po raz kolejny głównym wyróżnikiem jest koszt. Para kół zaczyna się od około 1000 zł, najlepsze koła do rowerów szosowych kosztują ponad 1000 zł. Wysokiej klasy koła są zawsze wykonane z włókna węglowego. Występują na różnych głębokościach, przy czym koła z wysokim stożkiem są zwykle szybsze (bardziej aerodynamiczne), podczas gdy najlepsze lekkie koła są płytkie. Koła budżetowe są prawie zawsze wykonane z aluminium, a ponieważ ten materiał jest cięższy, są one najczęściej niskie, aby utrzymać niską wagę. Jak zwykle, najwyższa jakość piast, niska waga to koszt, który musisz uwzględnić wybierając koła.

Koła aluminiowe
Koła aluminiowe

Wady: cięższe, gorsza aerodynamika (nie występują z wysokim stożkiem), mniej sztywne

Zalety: tańsze, łatwiejsze w naprawie

Koła karbonowe
Koła karbonowe

Zalety: lżejsze, sztywniejsze, bardziej aerodynamiczne (zależy od wysokości obręczy), wyglądają lepiej

Wady: droższe, trudniejsze w naprawie

Opony. Jakiej szerokości?

Z kołami, całkiem dosłownie, połączone są opony. Można je łatwo (i stosunkowo tanio) wymienić, ale warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do rozmiaru opony, ponieważ maksymalny dostępny rozmiar opon będzie podyktowany prześwitem ramy. Innymi słowy, dobrze jest wiedzieć, z jakimi oponami mógł jeździć Twój rower. Podany prześwit na opony będzie dyktował maksymalną szerokość opony.

W rowerach szosowych najczęściej montowana szerokość opony to 25C lub 28C, ale jeśli planujesz jeździć na dłuższych dystansach, opona 28c będzie uważana za lepszą opcję dla zwiększenia komfortu. Jeśli planujesz jeździć po lekkim szutrze zgodnie z przeznaczeniem roweru szosowego, zalecane byłoby 30c lub nawet 32c. Jeśli podany prześwit na opony jest mniejszy niż szerokość opon, których chcesz używać, będziesz miał problemy.

Groupset

Wybierając hamulce w rowerze szosowym, pośrednio podejmujesz również decyzję o przełożeniach, ponieważ to połączenie tych dwóch zestawów komponentów tworzy Twoją grupę osprzętu. Powodem, dla którego te dwa elementy są ze sobą tak powiązane, jest to, że dźwignie zmiany biegów i dźwignie hamulca są wbudowane w jeden element i nie da się parować dźwigni zmiany biegów/hamulca jednej marki z przerzutkami lub hamulcami innej marki. Oprócz tego, niższe grupy Shimano nie są wyposażane hamulce hydrauliczne.

Shimano, Sram, Campagnolo?

Trzej główni producenci osprzętu szosowego to Shimano, SRAM i Campagnolo. Ten ostatni wybierany jest najrzedziej, stanowiąc obecnie, wg. niektórych badań zaledwie 5% rynku nowych rowerów. Warto uwzględnić też ławtość dostępu do części serwisowych i zużywających się komponentów napędu, zwłaszcza produkowanych przy inne marki, np. FSA czy Rotor.

Przerzutki elektroniczne czy mechaniczne?

Elektroniczne grupy osprzętu są prawie na pewno lepsze, ale trzeba pamiętać o ich ładowaniu, a kosztują więcej. Decyzja sprowadza się przede wszystkim do budżetu, ale jeśli planujesz trasę po pustyni bez źródła zasilania, to prawdopodobnie lepszy będzie mechaniczny.

Czy kobieta powinna szukać damskiej ramy?

Większość producentów zrezygnowała z tworzenia ram dedykowanych jedynie kobietom. Powodów może być wiele, jednak najważeniejszy to to, że w sporcie wyczynowym Panie mają takie same wymagania jak mężczyźni, również jeśli chodzi o gęometrię ramy. Oczywiście, kluczowym jest odpowiedni dobór rozmiaru ramy, szerokości kierownicy.

Bikefitting, czyli dokładne określenie potrzeb i geometrii

Dopasowanie roweru, bikefitting
Dobór przed zakupem

System IdMatch firmy Selle Italia daje nam, dzięki dynamicznej analizie w czasie rzeczywistym, możliwość określenia Twoich potrzeb i wyboru roweru spośród dostępnych na rynku marek. Wszystko to, zanim wydasz na rower choćby złotówkę, nie wspominając o wydatkach na dopaswanie roweru!

Bikefitting

Korzystając z dopasowania roweru uzyskujesz możliwość ustawienia jego parametrów w optmalny, ograniczający kontuzje i niewygodę sposó. Dopasowany rower zapewnia najlepsze wykorzystanie Twoich możliwości motorycznych. Fitting obejmuje zarówno ustawienia siodła, kokpitu, jak i optymalne ustawienie bloków czy długość ramion korby.

Damskie siodło?

Choć ostatnie badania wykazały, wbrew panującej opinii, że płeć nie wpływa na rozstaw kości kulszowych, to z wielu względów warto uważnie przyglądać się tej części roweru.

Wiodący producenci uporządkowali kwestię długości i szerokości siodeł oraz otworów w nich. Jednak kupując rower nie będziemy mieli możliwości wybierania siodła. Taką zmianę będziemy musieli wykonać na własny koszt, najlepiej już po wykoanniu profesjonalnego fittingu.

Ok, co dalej?

Pozostaje już tylko najfajniesz część, czyli jazda!

Jeśli myślisz o regularnych a także odważniejszych - dalszych przejazdach i wyprawach, dzieleniu się doznaniami i wiedzą, polecamy poszukać w Twojej okolicy ustawek kolarskich, ofert zorganizowanych wyjazdów, które zapewniają nie tylko dojazd i powrót na i z trasy, komfort i oszczędność przy poszukiwaniu noclegów czy aprowizacji ale i obecność wykwalifikowanego mechanika, pomoc w razie kłopotów.

Wyprawy rowerowe - przeżyj przygodę na rowerze


Post comments